AKTUELLE PROGRAMMER

1. Spanske og latinamerikanske mesterværker til klaveret

Manuel de Falla

Fire Spanske Stykker (1908)

Enrique Granados

Klager eller Skønheden og Nattergalen, fra ”Goyescas” (1913)

Manuel de Falla   Fantasía Bética (1919)
 -pause-  
Heitor Villa-Lobos   Babyens familie, hæfte 1 (”Prole do bebê 1”, 1918)
Manuel M. Ponce   To Klaveretuder (tilegnet Arthur Rubinstein, 1942)
Alberto Ginastera   Sonate nr. 1 Op. 22 (1952)


Værkerne på dette program har som fællestræk den fantastiske kombination af rytmer, intense harmoniske farver og lidenskab, som karakteriserer spansk og latinamerikansk musik. Musikken er meget afvekslende, spændende og engagerende.

Den spanske komponist Manuel de Falla er præsenteret med ”Fire Spanske Stykker”, som er stemningsfulde ”rejsebilleder” fra forskellige regioner i det daværende Spanien. Disse fire fine stykker blev meget rost af Debussy og Ravel. Desuden er der på programmet de Fallas største og mest betydningsfulde soloklaverværk ”Fantasía Bética”, som er en hyldest til flamencoen og den andalusiske sjæl. Dette pragtfulde og storslåede værk blev komponeret i 1919 efter bestilling af pianisten Arthur Rubinstein.

”Quejas o La Maja y el Ruiseñor” (”Klager eller Skønheden og Nattergalen”) er det fjerde stykke i den spanske komponist Granados vigtigste klaverværk, suiten ”Goyescas”, og en sand klaverperle af smerte og resignation. ”Goyescas” blev senere omskrevet til komponistens eneste opera af samme navn, med premiere i Metropolitan i New York i 1916. Granados og hans hustru fik en tragisk død på tilbagerejsen fra denne premiere, da deres skib blev torpederet af tyskerne i den engelske kanal. Granados blev kaldt den spanske Chopin på grund af hans korte liv og det høje raffinement i hans klavermusik.

”Prole do bêbe 1” af brasilianeren Heitor Villa-Lobos er en mosaik af den brasilianske sjæl beskrevet med otte virtuose og korte stykker, som repræsenterer dukker med kontrasterende karakterer. Arthur Rubinstein uropførte suiten i Paris i 1919. Villa-Lobos var et utroligt musikalsk geni, der allerede som teenager lærte sig selv at komponere og at spille både klaver, guitar og cello. Inspirationen blev senere også hentet fra den franske komponist Darius Milhaud, som boede i Brasilien i den tid samt fra værker af Debussy og Stravinsky.

Ponce blev i begyndelsen af 1900-tallet den vigtigste nationalromantiske komponist fra Mexico. Men senere viser hans produktion også indflydelse fra samtidig fransk musik og en modernitet hel i takt med tiderne. Han studerede i 1925 i Paris hos Paul Dukas og havde kontakt med mange franske komponister af den tid, bl.a. Poulenc og Honegger. De to modernistiske ”To Klaveretuder”som er på programmet er to raffinerede stykker fra denne periode, og er tilegnet Arthur Rubinstein.

Programmet slutter med den mægtige Sonate nr. 1 af Alberto Ginastera fra Argentina. Denne sonate med sine fire satser er en syntese af argentinsk gaucho musik og den indianske arv i Latinamerika, som genskabes med vilde primitive rytmer og harmonier. Ginasteras sonate viser indflydelse fra Bartók og Prokofiev. En anden indflydelse er Aaron Copland, som Ginastera studerede hos i nogle år i USA. Ginasteras produktion er stor, viser høj kvalitet og solid komposition. I denne sonate er vi nu væk fra nationalromantikken. Klaveret bruges på en direkte og nærmest slagtøjslignende spillemåde, og dog er musikken altid tilpas velklingende.


2. Edvard Grieg. 100 års jubilæum (1843-1907)

2007 er 100 året for Griegs død, hvilket jeg vil markere med et program, der præsenterer nogle af hans fineste klaverværker, som følger:

Fra Holbergs Tid. Suite i gammel Stil, Op. 40 (1884)  
Ballade i g-mol Op. 24 (1874)  
-pause-    
Lyriske stykker Op. 65 (1896)  
Sonate Op. 7 (1865)
 

Grieg blev Norges største komponist og viede en stor del af sin produktion til klaveret, hvor han skabte en magisk verden af klanglig raffinement, solid teknik og velbearbejdede musikalske former.

Programmet begynder med den berømte Holberg Suite Op. 40, et bestillingsværk i anledning af Ludvig Holbergs 200 års fødselsdag. Værket blev oprindeligt skrevet til klaver og uropført af komponisten selv, selvom det mest er kendt i arrangementet til strygeorkester. I denne pragtfulde suite forsøger Grieg at genskabe musikken fra 1700-talet med en række barokke danse set igennem komponistens romantiske sjæl. Værket er et af de mest vellykkede eksempler på musikalsk pastiche.

Derefter har vi Griegs Ballade i g-mol Op. 24. Balladen er hans største og vigtigste ensatsede klaverværk. Den er skrevet i form af variationer over en norsk folkesang fra Valdres. Sangens vemodige og repetitive karakter er vidunderligt ledsaget af Griegs rige kromatik og de mange modale akkorder, som hermed opstår. Disse romantiske variationer er meget forskellige i karakter: sværmeriske, poetiske, folkemusikprægede, sørgelige, o.s.v. Musikken udvikles til en hyldest til den storslåede norske natur. Den sidste del af værket har en rasende karakter og er stilistisk meget forud for sin tid. Værket har en cyklisk form og afslutter igen med hovedtemaet.

I anden del af programmet kan man høre det komplette sæt af Lyriske Stykker Op. 65. Grieg opnåede verdensberømmelse med disse hæfter, der udkom regelmæssigt i de sidste år af hans liv. Op. 65 er måske det mest tilfredsstillende af disse hæfter at spille for en pianist. Hæftet begynder med det storslåede stykke ”Fra Ungdommens Dage” og afslutter med det velkendte stykke ”Bryllupsdag på Troldhaugen”. Derimellem oplever man gennem de andre stykker en musikalsk rejse af stærk kontrasterende stemninger.

Programmet får en passende afslutning med Sonate Op. 7. Sonaten er et tidligt værk som blev komponeret i Danmark – nærmere betegnet i Rungsted – i 1865. Den tilhører sammen med Humoresker Op. 6 og Violinsonate Op. 8 de værker fra dette år, som blev skrevet i en inspirationsbølge, der betød et gennembrud for Grieg som komponist. I disse værker viser Grieg for første gang en markant og umiskendelig musikalsk personlighed. I sonaten lykkedes det Grieg at frigøre sig fra sine danske modeller, Gade og Hartmann, ved en gennemgående mere prægnant melodik samt en rigere og mere egenartet harmonik. Griegs harmonik viser her allerede nogle af dens karakteristiske træk, bl.a. kromatiske akkordforbindelser og en blanding af tonalitet og modalitet. De elementer, som er afledt af norsk folkemusik, er mindre åbenbare her, selvom de viser sig i varierende grad i flere afsnit. I det formmæssige, både i den store linje og på detaljeplanet, viser Grieg utvivlsom talent og evne til at forene konstruktionen af den klassiske sonatesatsform med den friere romantiske fantasi. Desuden peger Griegs fine og velskrevne klaverstil mod hans mesterlige klaverkoncert fra tre år senere, både i storhed og inderlighed. Sonatens ungdommelige lidenskab, giver altid tilhøreren en frisk musikalsk oplevelse.


3. Per Nørgård og andre danske komponister

I år er der 25 års jubilæum for musikforeningen Ny Musik i Birkerød og samtidig den danske komponist Per Nørgårds 75 års fødselsdag. I anledning af disse to begivenheder er der planlagt en koncert den 30. september 2007 i Mantzius Salen i Birkerød, hvor jeg er blevet bedt om at spille to af Nørgårds bedste klaverværker og desuden uropføre et nyt stykke, som han vil komponere i løbet af dette år. Jeg benytter anledningen til at lave et program med betydelig, nyere dansk klavermusik, som jeg kan tilbyde alle musikforeninger, især dem der beskæftiger sig med ny musik. Programmet består af:

Tage Nielsen   Tre karakterstykker og en epilog (1974)
Jørgen Jersild   Trois Pièces en Concert (1945)
   -pause-  
Per Nørgård   Uropførelse (2007)
Per Nørgård   Turn (1973)
Per Nørgård   Akilles og Skildpadden (1983)


Tage Nielsen er, trods en relativt lille musikalsk produktion, en af de vigtige danske komponister af vor tid. ”Tre karakterstykker og en Epilog” viser nogle af hans kompositions stilistiske træk: det forfinede brug af små rytmiske motiver, den smukke klangbehandling der benytter ekstreme registre i klaviaturet og den kortfattede form.

Jørgen Jersilds brillante ”Trois Pièces en Concert” blev skrevet i de sidste dage af Anden Verdenskrig, som en øvelse i at beholde glæden i vanskelige tider. Værket er en pastiche med elementer af franske danse fra barokken og tidligere, hvilket på en måde er en politisk erklæring mod den tyske besættelse. Jersilds stil er elegant med masser af originalitet og humor, men under overfladen lurer bomber og farer alle steder. Det sidste stykke er en hvirvel af en dans og en pragtfuld afslutning på suiten.

Per Nørgård er måske den mest interessante og betydelige af alle de nye danske komponister. Hans enorme produktion omfatter alle genrer og besætninger. Blandt klaverværkerne udmærker sig de to stykker, som er på programmet: ”Turn” er et klangligt mirakel, der består af små motiver som akkordbrydninger, der gentages, mens de gradvis ændres i betoning af forskellige noder, rytme og anslag. De vibrerende strenge skaber således en magisk atmosfære, der udvikles konstant helt af sig selv. ”Akilles og Skildpadden” har sin titel efter den græske filosof Zenos paradoks om, at Akilles aldrig vil kunne indhente en skildpadde, hvis skildpadden blot får et lille forspring. Med fjendsk rytmisk sværhedsgrad benytter Nørgård to cykliske fremadskridende forløb af forskellig varighed, hvor den ene konstant smutter fra den anden. Elementerne giver indtrykket af et gradvist mere og mere hektisk og ”jazzet” væddeløb mellem hinanden, som bringer os til en formidabel brat afslutning. Foruden disse to værker kan vi alle glæde os til at høre Per Nørgårds nye klaverværk, som får præmiere den 30. september 2007. Det bliver sandsynligvis muligt også at bestille dette værk efter premieren. De andre værker på programmet kan bestilles når som helst.

PRISER

Prisen for hver koncert aftales individuelt med arrangøren og vil være afhængig af programmets udformning og sværhedsgrad.

 
Tilbage til toppen